söndag 19 april 2009

Astronomi

Jag måste bara skriva om gårkvällen.
I julas köpte jag ett teleskop till Marie i julklapp, smart va?.Vi har haft det ute flera gånger under vintern men inte lyckets hitta så många objekt att titta på. Men i går kväll lyckades vi för första gången se Saturnus. Det var inte mycket men man såg tydligt ringarna och 1 måne. Jag vet att det låter lite fånigt men det var en jävligt ball känsla att se något som ligger så långt bort.
Ville bara dela med mig av en skön känsla.

3 kommentarer:

Michael sa...

Nu blev jag grymt avundsjuk. Shit vad coolt! Måste prova :)

Sen som gammal astroniminörd måste jag säga:
Förmodligen såg du Titan som är den överlägset största månen. Saturnus har en jävla massa månar men de flesta e rätt små. (tror jag)
PS: jag har inte wkipediat saturnus...

Unknown sa...

Du har nog rätt att det var Titan. jag kollade upp det i programet Stellarium där man kan se alla stjärnor och annat från vilken punkt som helst på jorden.
Kan kolla om vi kan ordna en observationskväll någon gång.

Eskapist sa...

Jag wikipediade nyss Saturnus - det var sweet!