måndag 27 augusti 2007

Köpa ny dator

Hej vänner, nu har jag tröttnat. Det är dags att byta ut min snart 5 år gamla dator.

Jag måste ha allt nytt. Skärm köper jag direkt (tipsa gärna om det också) men mus och nytt tangentbord får nog vänta till senare. Vet inte om jag ska köpa färdigmonterat eller som byggsats. Antagligen kan jag bygga själv men med garantier o sånt kanske det är bättre att köpa färdigt om inte prisskillnaden blir för stor. Med hemmabyggen får man iofs aldrig operativsystem till.

Råd om butiker med bra priser/support? Hur vet man om den blir någorlunda tyst? Vista eller XP? Är det några stora släpp på gång under hösten som man ska vänta på så att priserna kan sjunka? Pci-express 2.0?Är det någon idé att köpa separat ljudkort? 2 eller 4 Gb minne?

Kollar på lite olika alternativ. Och nej tack Mackan, jag vill inte ha en Mac. ;)

Bra grafikkort, prisvärt hemmabygge?
8800 GTS 320MB

1500 kr billigare men hur mycket sämre prestanda? Kanske ska ta sämre grafikkort och bättre processor och uppgradera kortet om ett år, läste på sweclockers att det är fel tid att köpa grafik men när är det inte det?

Färdigmonterad med Vista från datorbutiken

Många frågor blev det och om någon kan svara på någon så blir jag jätteglad.

6 kommentarer:

Kimmo sa...

Hej Erik!
Kul att du ska köpa ny dator. Det är ju alltid roligt att upgrada!

Jag tycker det första paketet från Komplett som du länkade upp är ett väldigt bra kit. Du får allt du behöver; bra grafikkort (8800GTS har grymt bra prestanda till priset, kan spela alla moderna spel i bra upplösningar), bra med minne (2 Gb räcker bra fortfarande, så länge du bara ska surfa+spela+word typ).

Är du osäker på att bygga ihop så kan jag alltid hjälpa till, men idag så är det ju inte allt för svårt att få ihop det. Garanti osv har du ju på komponenterna + att Komplett garanterar att de ska fungera ihop i paketet.

Separat ljudkort = inte lönt.

PCI-express 2.0 = inte värt att vänta på (kommer väl först om 1 år eller så, kommer inte behövas ännu på ett tag).

Paketet från nr 2 från Komplett, skulle jag inte ta. De flesta programmen och nästa inga spel utnyttjar 4 kärnor ännu = ingen prestandavinst, såvida du inte jobbar samtidigt i fler väldigt resurskrävande program... ^_^

Bättre att satsa på en bra Core 2 Duo, med högre MHz och ett bättre grafikkort.

Paketet från Datorbutiken: sunkig låda och sämre processor till dyrare pris = inte värt det, trots riktig Vista licens.

Du kan få en "gratis" Vista licens av mig. Holla så hookar vi ;-)

Erlanche sa...

Tack så mycket för dina synpunkter, Kimmo. De är väldigt värdefulla för mig. Känns skönt att ha en lian i teknikdjungeln ;) Tyckte också spontant att det verkade som om det första paketet från Komplett var det bästa. Några frågor till har jag förstås.

Vad är nästa steg i trappan, dvs hur mycket högre prestanda får jag om jag lägger på lite mer pengar?

Hur vet man hur högt datorn kommer låta och är det dyrt att tysta ner den någorlunda om man tycker att den är för högljudd? Jag kommer inte sova med den på men jag vill gärna höra musiken i bakgrunden vilket jag har svårt för idag.

Tack för erbjudandet med Vista. Det är inte alls omöjligt att jag utnyttjar det. :P

Erlanche sa...

Ah, såg just att de först får in det första paketet förrän den 6 november.
Trött...

Kimmo sa...

Om du vill ha ännu bättre prestanda så kan det ju vara värt att lägga lite mer på processorn och grafikkortet. Och jag hade nog lagt pengar först på grafikkortet innan jag hade köpt en bättre processor.

Om du skaffar dig ett 8800GTX så har du ett grafikkort som kommer kunna spela alla spel mycket bra i minst 3 år - kanske hålla i 5 år, fast då börjar det nog harva lite.

Angånde ljudnivå, det kommer nog låta en del, men de nya Core2Duo processorerna kommer med relativt tysta fläktar, så det kommer nog vara grafikkortet som väsnas mest.

Brukar inte vara allt för stort problem dock, och Nvidias nya kort ska vara relativt tysta, i alla fall så länge man inte spelar/kör 3D-applikationer som pressar kortet.

Det är ju relativt enkelt att tysta en dator, men får bara göra följande:
- Byta ut chassi-fläktarna till tystgående modeller (kostar ca 150kr/st)
- Sätta på en bättre processorkylare, med tystare (helst 120mm fläkt) (kostar ca 500-600kr för en bra)
- Om man är riktigt våglig kan man byta kylaren på grafikkortet, men på de nya 8800 korten är kylaren så pass bra att det inte är värt problemet (finns nästan inga ersättningskylare ännu)
- Köpa ett riktigt bra nätaggregat som är tyst och har 120mms fläkt/fläktar

Jag tror inte du kommer störas nämnvärt av datorn om du inte köper ett datorcase med för "starka" fläktar i.

Ang chassi till datorn kan jag rekommendera Antec P182, vilket är ett superbra chassi som också ska vara optimerat för att hålla ljudnivån nere. Tyvärr säljer inte komplett det, så jag tänkte köpa det från någon annan webbshop:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=167319

Lycka till!

Michael sa...

Ett underbart initiativ Erik. du är så värd en fet ny speldator. Jag hade satsat hårt på en riktigt bra, stor widescreen skärm. typ 22" eller så. Men det där med tyst dator är extremt viktigt. lägg lite pengar påd det också. Tänk att du ska ha den i ca 4 år. Det är nog värt det. Sen är det bara att flytta in hos dig och spela. Fan vad gött!

Michael sa...

Kanske denna? http://blog.wired.com/gadgets/2007/09/review-hp-black.html