tisdag 9 augusti 2011

Spotify vs CD-skiva

Intressant sammanställning av vad en artist tjänar genom att sälja sin musik genom olika kanaler. Om man jämför Spotify med ett dåligt skivkontakt och räknar 10 låtar på en skiva, då måste man sälja hundra gånger så många skivor på Spotify som att sälja dem fysiskt för att tjäna samma pengar. Sedan kan man alltid ta diskussionen om Spotify bidrar till merförsäljning eller om det gör att artisterna tjänar ännu mindre. Oavsett vad, kul och intressant sammanställning.

4 kommentarer:

Michael sa...

Men hur går spotifys affärsmodell ihop då? Skivbolagen kan ju inte vara totalidioter. De måste ju ha räknat på det. Eller tar de alla pengar och artisterna "inget"? Kan det inte vara för det skulle knappast vara hållbart.

Anonym sa...

Enligt sammanställningen så får skivbolagen 0,0016 USD per klick och artisten får 15% av det. Sedan är ju vissa av de större bolagen delägare i Spotify. Men jag håller med, det känns som om de bjuder bort sin musik och Spotify tjänar pengarna.

Detta kom häromdagen:

http://www.punknews.org/article/43850

Michael sa...

Ja nån får pengar av mig iaf...jag betalar 1200 spänn till spotify. Vad är det 6-8 skivor? Så mycket har jag inte köpt sen jag var tonåring.

Till debatten ska jag tillägga att jag lyssnar mycket mer på musik jag inte hade köpt och en drös med gamla godingar...

Anonym sa...

http://www.punknews.org/article/43882